Op 23 januari 2023 wordt de het wetsvoorstel Wet goed verhuurderschap plenair behandeld in de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel introduceert verschillende instrumenten voor gemeenten om huurders te beschermen tegen misstanden bij het verhuren van woon- en verblijfruimten.
Het doel van het wetsvoorstel
De regering stelt vast dat de positie van woningzoekende en huurders door het tekort aan woningen momenteel zwak is. Mensen hebben met regelmaat te maken met te hoge huurprijzen, achterstallig onderhoud, maar ook intimidatie en discriminatie komt voor. Volgens de regering heeft iedereen recht op een fatsoenlijke en betaalbare woning, waarbij huurders moeten worden beschermd tegen verhuurders die zich niet goed gedragen en misbruik maken van de zwakke positie van huurders.
Het wetsvoorstel introduceert een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap in de vorm van algemene regels. De norm probeert in te kaderen wat verwacht mag worden van de verhuurder in de relatie verhuurder/bemiddelaar en huurder/woningzoekende. De regels zien daarbij op het gehele verhuurproces, zoals regels ter voorkoming van discriminatie en intimidatie, de plicht om de huurovereenkomst op schrift te stellen en de plicht om de huurder te informeren over diens rechten en plichten. Ter vergelijking is in artikel 7:213 van het Burgerlijk Wetboek al geruime tijd opgenomen dat een huurder zich ten aanzien van het gebruik van de zaak als goed huurder dient te gedragen.
Vergunning voor de reguliere verhuur van woonruimte
In aanvulling op de algemene regels die dit wetsvoorstel introduceert, kunnen gemeenten een verplichte verhuurvergunning instellen. De gemeenten hebben dan een bevoegdheid om een vergunning verplicht te stellen in aangewezen gebieden (of categorieën woonruimte binnen deze gebieden). Op deze manier krijgen de gemeente extra bevoegdheden om extra eisen te stellen aan verhuurders in relatie tot onderhoud of de maximale huurprijs van een huurwoning.
Zonder vergunning in deze aangewezen gebieden is het dan verboden om te verhuren. Op deze manier hoopt de regering dat er een voorafgaande toetsing van de verhuurder plaats zal vinden en wordt het mogelijk verhuurders met voortdurend slecht gedrag te weren (door weigering of intrekking van de vergunning).
Handhaving en meldpunt
Gemeenten zijn in het wetsvoorstel verantwoordelijk voor het toezicht en het handhaven van de algemene regels en de mogelijke verhuurvergunning. De gemeenten krijgen daarvoor in het wetsvoorstel verschillende bestuursrechtelijke instrumenten, zoals een waarschuwing, bestuursdwang en een bestuurlijke boete.
Als laatste middel, krijgen de gemeenten de bevoegdheid om in extreme gevallen het beheer van het gehuurde af te geven aan een beheerder. Hierdoor worden alle rechten en plichten van een verhuurder overgeheveld naar een beheerder, hetgeen dus een ingrijpende inperking betreft van onder andere het eigendomsrecht. De beheerovername kan in het voorstel worden opgelegd als:
- in een tijdvlak van vier jaar al tweemaal een bestuurlijke boete is opgelegd door een overtreding van de basisregel van goed verhuurderschap;
of:
- de verhuurvergunning is geweigerd of ingetrokken en de woonruimte desondanks toch in gebruik is genomen door een huurder.
Ten slotte voorziet het wetsvoorstel in een verplichting voor gemeenten tot het instellen van een meldpunt waar anoniem en kosteloos meldingen kunnen worden gemaakt van ongewenst verhuurgedrag. Hiermee dienen huurders te worden geholpen bij het vinden van de juiste instanties waar zij terecht kunnen en kunnen de gemeenten ook de eisen van goed verhuurderschap handhaven.
Relevantie voor de praktijk
Als het wetsvoorstel uiteindelijk wordt aangenomen door de wetgever, kan het wetsvoorstel (ingrijpende) gevolgen hebben voor verhuurders. Zo kunnen de gemeenten handhaven op goed verhuurderschap en krijgen zij daartoe bestuursrechtelijke instrumenten (zoals het invoeren van een vergunningsplicht). Gelet op het voorgaande is het wetsvoorstel dus een interessante ontwikkeling in het huurrecht.
Heeft u nog vragen over dit artikel? Of wenst u informatie te ontvangen wat de (mogelijke) gevolgen voor u zijn? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met Lamers Tielemans Advocaten. Stuur hiervoor een e-mail naar info@lamerstielemans.nl of bel met 040 – 21 80 515.