Problemen met de Belastingdienst die onoplosbaar lijken? Vooraankondiging voor naheffingsaanslagen? Weigering btw-teruggaaf? Bovenmatige aandacht van de inspecteur?
In geschillen met de Belastingdienst is bezwaar en beroep niet altijd de enige oplossing, noch de beste. Bezwaar maken kan als slechts een formaliteit uitpakken als de bezwaren op voorhand niet gehonoreerd zullen worden. Een bezwaarschrift brengt helaas dan ook niet altijd ook de oplossing.
Ter illustratie: in een gesprek met belastinginspecteurs kan soms de indruk worden gewekt dat een ander standpunt, ook na bezwaar, niet door hen zal worden ingenomen. Is het dan verstandig om alsnog ‘vol bezwaar’ te maken? Dat is namelijk niet altijd het geval. Soms is het verstandiger om argumentatie en bewijsstukken anders of deels te overleggen bij het bezwaarschrift om de kansen in beroep bij de rechter te maximaliseren. Het bezwaar dient dan slechts voor de ontvankelijkheid van het beroep bij de rechtbank.
Daarentegen moet op redelijke informatieverzoeken van de Belastingdienst wél gereageerd worden. U moet dus rekening houden met een samenspel van rechten en plichten. De best mogelijke uitkomst voor u als belastingplichtige is daardoor niet altijd evengoed te overzien.
Instrumenten als informatiebeschikkingen, prorogatie en interne mediation moet je maar net (her)kennen.
Bel altijd even als er iets speelt of een brief is ontvangen van de Belastingdienst waar u het niet mee eens bent. Liefst te vroeg of te vaak, dan achteraf en te laat. Een goede afloop voor u is namelijk afhankelijk van wanneer de juiste handelingen naar de Belastingdienst toe worden verricht en de verkeerde achterwege blijven.
Voor problemen met de fiscus waaronder ook inbegrepen Belastingdienst/Toeslagen, kunt u vrijblijvend contact opnemen met ons kantoor via 040 21 80 515 of info@lamerstielemans.nl.