De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft haar tanden laten zien ten aanzien van een aantal webwinkels die zich niet aan de regels hielden en heeft boetes uitgedeeld tussen € 50.000,00 en € 220.000,00 per webwinkel.
Webwinkels moeten ervoor zorgdragen dat er duidelijk op hun website wordt geïnformeerd over hoe een consument dient te handelen bij de annulering van diens aankoop. Alle kosten daarmee gemoeid dienen terug te worden betaald aan de consument. Een consument mag daarbij ook zaken uit de uitverkoop en (bij kleding) gepaste aankopen terugsturen.
De informatie over het retour zenden van de aankoop dient duidelijk te geschieden. Dit mag niet via een link naar ‘klantenservice’ of ‘algemene voorwaarden.’ Hierbij moet je als webwinkel zorgen voor een directe link bijvoorbeeld met de naam “annuleren” of “retourneren”.
De consument mag na de dag van ontvangst van de aankoop, zich 14 dagen bedenken en na de annulering de aankoop binnen 14 dagen terugsturen. De webwinkel is dan verplicht het volledige bedrag binnen 14 dagen terug te betalen. Dit moet in geld tenzij de consument expliciet heeft ingestemd met een tegoedbon of deze met een tegoedbon heeft betaald.
Krijgt u als webwinkel een boete van de ACM, dan kunt u hiertegen bestuursrechtelijk bezwaar en beroep instellen. Bij Lamers Tielemans Advocaten kunt u zowel terecht voor advies over de inrichting van uw webwinkel als advies over het instellen van bestuursrechtelijk bezwaar en beroep.
Heeft u vragen over voorgaand artikel of anderszins? Neemt u dan vrijblijvend contact op met Lamers Tielemans Advocaten voor meer informatie. Wij ondersteunen u graag. Stuur hiervoor een e-mail naar dirk@lamerstielemans.nl of sepehr@lamerstielemans.nl of bel met 040-2180515.