Eind 2015 heeft de Autoriteit Financiële Markten (hierna: AFM) geconcludeerd dat de banken onvoldoende het belang van de klant vooropgesteld hebben bij de herbeoordeling van de rentederivatendossiers. Hierdoor zitten er in deze dossiers onjuistheden en onvolledigheden.
Het gevolg van het bovenstaande is geweest dat veel klanten ten onrechte niet voor een oplossing in aanmerking kwamen. Volgens de AFM moeten klanten kunnen rekenen op een correcte herbeoordeling van hun dossiers en waar nodig op een passende oplossing.
Aangezien de banken er zelfstandig niet in zijn geslaagd om te komen tot een correcte herbeoordeling van de rentederivatendossiers en om herhaling hiervan te voorkomen, heeft de AFM, in overleg met het Ministerie van Financiën, ervoor gekozen drie deskundigen te benoemen, die een uniform herstelkader dienen op te stellen aan de hand waarvan de rentederivatendossiers opnieuw dienen te worden beoordeeld.
Uniform herstelkader en externe beoordelaars
Het uniform herstelkader dient een zogenoemde minimale meetlat te worden waaraan banken zich bij de herbeoordelingen van de rentederivatendossiers dienen te houden.
In het uniform herstelkader zal, naast de punten als overhedge, renteopslag en negatieve waarde, tevens veel aandacht zijn voor het door de bank gegeven advies. Dit betekent dat banken dienen te her beoordelen of dat de rentederivaten aansluiten bij het financiële profiel van de klanten. Zijn de rentederivaten in overeenstemming met de risicobereidheid van de klanten en sluiten de rentederivaten aan bij hun financiële positie? Voormelde vragen zijn tot op heden onvoldoende door de banken in de herbeoordeling meegenomen.
De AFM heeft aangegeven er vanuit te gaan dat alle rentederivatendossiers opnieuw zullen worden beoordeeld. Ook de rentederivatendossiers waarvan de rentederivaten zijn beëindigd.
De AFM stelt dat zelfs rentederivatendossiers die middels een minnelijke regeling, dan wel middels een gerechtelijke uitspraak, zijn afgerond in aanmerking dienen te komen voor een herbeoordeling aan de hand van het uniforme herstelkader en dat, indien het uniforme herstelkader tot een voor de klant voordeligere oplossing leidt, de bank alsnog de klant (aanvullend) dient te compenseren.
De AFM stelt tevens voor om het uniform herstelkader te laten toepassen door externe dossierbeoordelaars. Dit betekent dat niet de banken zelf, maar externe beoordelaars de rentederivatendossiers nogmaals zullen her beoordelen.
Herbeoordelingstraject is nog niet afgerond
Belangrijk is dat de AFM en het Ministerie van Financiën de banken oproepen om alle klanten mede te delen dat, ook al is het betreffende rentederivatendossier reeds beoordeeld en afgerond, het traject hiermee niet is afgerond. Klanten kunnen wachten met het al dan niet accepteren van een eventueel voorgestelde oplossing, totdat duidelijk is welke implicaties toetsing aan het uniform herstelkader heeft voor de finale oplossing.
Tijdspad
Het is de bedoeling dat het uniform herstelkader medio 2016 door de deskundigen wordt opgeleverd en dat tevens medio 2016 hierover overeenstemming wordt bereikt met de banken.
Vervolgens dienen de externe beoordelaars, eveneens medio 2016, per bank een plan van aanpak op te stellen omtrent de herbeoordelingen.
De AFM heeft ten slotte aangegeven dat de herbeoordelingen aan de hand van het uniform herstelkader uiterlijk medio 2017 dienen te zijn afgerond.
Advies
Op grond van het bovenstaande dient te worden geconcludeerd dat de laatste berichten van de AFM weinig concreets hebben opgeleverd. De door iedereen gewenste duidelijkheid blijft vooralsnog uit.
De hoop is nu dat medio 2016 duidelijkheid zal ontstaan, nadat de drie deskundigen het uniform herstelkader hebben gepresenteerd. Aan de hand van het uniform herstelkader kan worden beoordeeld op welke punten een bank mogelijk ten aanzien van het rentederivaat te kort is geschoten.
Gezien het bovenstaande is dan ook de verwachting dat banken en rechtbanken zullen wachten met het doen van uitspraken tot dat het uniform herstelkader is opgeleverd.
Wij adviseren klanten met een rentederivatendossier dan ook om op dit moment de rechten ten aanzien van een rentederivaat veilig te stellen, door de bank schriftelijk te informeren omtrent het nalaten van de bank en de mogelijke aansprakelijkheidstelling, maar inhoudelijk het dossier pas op te pakken nadat het uniform herstelkader is opgeleverd.
Uiteraard zullen wij u, nadat het uniform herstelkader is gepresenteerd opnieuw, informeren omtrent de mogelijke consequenties hiervan.
Vragen
Heeft u vragen over rentederivaten of andere financiële producten? U kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met een gespecialiseerde advocaat van Lamers Tielemans Advocaten voor meer informatie, zodat u weet waar u aan toe bent.
Email naar rik@lamerstielemans.nl of bel 0499 – 748 000