Tegenwoordig is online bestellen niet meer uit ons leven weg te denken. Zeker in de feestelijke decembermaand wordt er volop gebruikgemaakt van online shoppen. Want zeg nu eerlijk: niemand heeft toch zin om in die drukke winkels rond te zoeken naar de perfecte cadeaus? Maar wat zijn nu eigenlijk de rechten van de consument en de plichten van de verkoper tijdens het online shoppen? In dit artikel gaan we hier dieper op in.
Rechten
Laten we bij het begin beginnen.
Stel u bent opzoek naar een mooie broek en ziet op een website een model waarvan u denkt: “Die moet ik hebben!”. U doet de broek in je online winkelmandje en gaat verder naar het afrekenen. Tijdens dit gehele proces is de verkoper verplicht u op een duidelijke en begrijpelijke manier te informeren over verschillende onderwerpen, zoals:
- De voornaamste kenmerken van de broek;
- De identiteit en gegevens van de verkoper, zoals de handelsnaam e-mailadres en de vestigingsplaats;
- De totale prijs van de broek;
- De wijze van betaling en levering;
- De termijn van levering;
- De voorwaarden voor het recht van ontbinding van de overeenkomst;
Na het afrekenen ontvangt u een bevestigingsmail en na een paar dagen komt de postbezorger de broek bij u afleveren. U haalt de broek uit de verpakking en past hem direct. Helaas zit de broek toch niet zoals gewenst. Wat nu?
De bedenktermijn
Om consumenten extra te beschermen bij het online shoppen, hebben zij het recht om een overeenkomst op afstand binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Een overeenkomst op afstand betreft een aankoop die bijvoorbeeld via het internet of telefonisch tot stand komt. Deze bedenktermijn gaat in zodra de consument, of een door de consument aangewezen derde, het product heeft ontvangen. De bedenktermijn biedt de consument de mogelijkheid om het product te bekijken, eventueel te passen of uit te proberen. U mag de broek dus passen, maar niet langdurig dragen. U mag niet meer doen dan nodig is om het product te beoordelen.
De bedenktermijn begint vanaf het moment dat u de broek in ontvangst hebt genomen. Heeft u een huisgenoot of partner gevraagd het pakket aan te nemen? Dan gaat de bedenktermijn in zodra zij het pakket hebben ontvangen. Wordt het pakket zonder uw toestemming bij de buren afgeleverd? Dan begint de bedenktermijn pas te lopen vanaf het moment dat u het pakket bij de buren heeft afgehaald.
Vanaf het moment van ontvangst heeft u tenminste 14 dagen de tijd om de broek terug te sturen naar de verkoper. Sommige webshops hanteren een langere termijn, maar 14 dagen is het wettelijk minimum. Zodra de verkoper de broek retour heeft ontvangen, dient hij het volledige aankoopbedrag aan u terug te betalen, inclusief de door u betaalde verzendkosten voor de levering. De verzendkosten voor het terugsturen van het product worden echter meestal niet vergoed en zijn dan voor uw eigen rekening.
Als de verkoper de verplichte informatie niet heeft verstrekt, wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengd. De verlenging loopt dan vanaf het einde van de oorspronkelijke 14 dagen door totdat de verkoper de ontbrekende informatie alsnog aan de consument verstrekt. De maximale verlengingsduur is 12 maanden. zoals gezegd kan een verkoper er zelf ook voor kiezen om een bedenktermijn van bijvoorbeeld één maand te hanteren, zolang het maar minimaal 14 dagen is.
Uitzondering ontbindingsrecht
Soms heeft de consument geen recht om de overeenkomst te ontbinden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij producten die speciaal volgens de wensen van de koper zijn gemaakt, zoals een op maat gemaakt kledingstuk of een gegraveerd sieraad. De verkoper kan deze producten niet terugnemen, omdat ze niet aan iemand anders kunnen worden verkocht.
Beschadigde producten
Hoe zit het dan als u bijvoorbeeld een vaas hebt besteld en deze tijdens het transport beschadigd raakt? In principe is de verkoper aansprakelijk voor eventuele schade totdat u, als consument, of een door u aangewezen derde, het pakket in ontvangst neemt. Gaat de vaas tijdens de verzending kapot? Dan moet de verkoper zorgen voor een passende oplossing, zoals het leveren van een nieuwe vaas of het terugbetalen van het aankoopbedrag.
Laat u de vaas echter per ongeluk vallen tijdens het uitpakken? Dan is de schade uw eigen verantwoordelijkheid en komt deze ook voor uw eigen rekening.
Product niet ontvangen
Het kan ook voorkomen dat de broek die u heeft besteld nooit is aangekomen, bijvoorbeeld door een fout bij de bezorgdienst. Ook in dit geval is de verkoper verplicht om u een nieuwe broek te leveren of het aankoopbedrag terug te betalen. De verkoper draagt, zoals eerder gezegd, het risico voor de bezorging totdat u het product in ontvangst hebt genomen. Dit betekent ook dat u niet zelf hoeft te achterhalen waar het pakket is gebleven of contact hoeft op te nemen met de bezorgdienst. Dit is de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Garantie
Vaak spreken mensen ook van een garantietermijn. Er bestaat echter geen vaste wettelijke garantietermijn voor producten, omdat de levensduur per product kan verschillen. Wel is er sprake van wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht hebt op reparatie, vervanging of vergoeding als een product binnen een redelijke termijn kapot gaat. Volgens de wet wordt een defect binnen één jaar na aankoop doorgaans beschouwd als een gebrek, waarvoor de verkoper of fabrikant verantwoordelijk is om het product te herstellen, te vervangen of te vergoeden.
Online shoppen biedt veel gemak, maar het is belangrijk dat u als consument goed op de hoogte bent van uw rechten. Heeft u vragen over uw rechten bij een online aankoop of een geschil met de verkoper? Neemt u dan vrijblijvend contact op met Lamers Tielemans Advocaten voor meer informatie. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar info@lamerstielemans.nl of bellen naar 040-2180515. Wij helpen u graag.