Regelmatig staan wij een koper bij die na de aanschaf van een (vaak tweedehandse) auto met allerlei gebreken aan de auto wordt geconfronteerd en eigenlijk dus een “kat in de zak” heeft gekocht. Een veel aan ons gestelde vraag is dan “wat zijn mijn rechten?” en “wat kan ik in deze situatie doen?”.
Op grond van de wet heeft de koper recht op een zaak die beantwoordt aan de overeenkomst. De koper mag daarbij verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid daarvan niet behoefde te twijfelen.
Wanneer bijvoorbeeld uw reeds aangeschafte auto vrijwel direct motorproblemen geeft waardoor u uw auto niet of nauwelijks (meer) kunt starten, en deze problemen zijn niet bij de koop aan uw kenbaar zijn gemaakt, voldoet de auto niet aan de overeenkomst. De auto bevat simpelweg niet de eigenschappen die van een auto mogen worden verwacht, daar een normaal gebruik van de auto onmogelijk is door een defecte motor. Met andere woorden; de auto is niet conform.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper op grond van de wet aflevering van het ontbrekende eisen, dan wel herstel of vervanging van de afgeleverde zaak. De koper heeft namelijk recht op een correcte nakoming bij non-conformiteit. De verkoper is vervolgens verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper zijn verplichtingen na te komen. De kosten voor de nakoming, bijvoorbeeld reparatie van de auto, mogen niet bij de koper in rekening worden gebracht. Indien de verkopende partij na schriftelijke aanmaning niet binnen de redelijke termijn tot herstel zijn overgegaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te laten plaatsvinden en de kosten daarvan op de koper te verhalen. Eveneens heeft de consument bij non-conformiteit de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden of de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
Let op; de koper heeft wel een klachtplicht waaraan hij/zij tijdig moet voldoen wil de koper een beroep doen op bovengenoemde rechten. Voorts spelen de mededelingen en toezeggingen van de verkopende partij een belangrijke rol. De koper kan zich immers niet beroepen op non-conformiteit wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was.
Tot slot heeft de koper bij een consumentenkoop recht op een schadevergoeding in het geval dat een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Bent u met bovenstaande geconfronteerd en wilt u weten wat wij in uw situatie voor u kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een van de advocaten van Lamers Tielemans Advocaten. Wij staan u graag bij! Mail hiervoor naar judith@lamerstielemans.nl of bel met 040-2180515.