Het kopen van een auto is vaak een grote beslissing. Wanneer u een voertuig bij een autobedrijf aanschaft, gaat u ervan uit dat alles in orde is.
Helaas komt het voor dat de auto na aankoop toch niet aan de verwachtingen voldoet. Indien het nu gaat om technische gebreken of andere zaken, is het belangrijk om te weten hoe u deze situatie het beste kunt aanpakken en wat u vervolgens kunt doen als u met het garagebedrijf niet tot een oplossing komt.
Conformiteit
Bij conformiteit wordt ervan uitgegaan dat een auto moet voldoen aan de verwachtingen die een consument redelijkerwijs van de auto in kwestie mag hebben, gezien bijvoorbeeld de prijs, het merk, de kilometerstand en de leeftijd van het voertuig. Als een auto bijvoorbeeld veel duurder is dan andere voertuigen van hetzelfde type en een lage kilometerstand heeft, mag u verwachten dat deze in betere staat verkeert dan een goedkopere auto met veel kilometers op de teller en andersom geldt hetzelfde.
Als de door u gekochte auto niet voldoet aan de verwachtingen of wettelijke vereisten, heeft u als consument bepaalde rechten. In de Nederlandse wet is opgenomen dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Vaak mag van een auto in ieder geval worden verwacht dat het voertuig veilig en zonder problemen functioneert. Dat een zaak moet voldoen aan de overeenkomst wordt ook wel conformiteit genoemd.
Bij een consumentenkoop worden consumenten daarbij ook verder beschermd. Het voertuig wordt vermoed niet aan de overeenkomst te beantwoorden, indien het gebrek zich binnen één jaar na aflevering openbaart, waarbij de bewijslast bij de verkoper ligt.
Indien er sprake is van non-conformiteit, heeft u als consument recht op een passende oplossing. Dit kan onder andere inhouden:
Reparatie, aflevering van het ontbrekende of vervanging:
het autobedrijf herstelt de gebreken op hun kosten, of zorgt voor aflevering van het ontbrekende deel of voor vervanging van een kapot deel.
De auto zelf te laten herstellen op kosten van het autobedrijf: ook is het mogelijk om de auto zelf te laten herstellen bij een ander autobedrijf en de kosten te verhalen op het autobedrijf. Let wel; het consumentenrecht maakt dit alleen mogelijk bij een consumentenkoop.
Ontbinding van de overeenkomst of een evenredige prijsvermindering:
u kunt ervoor kiezen de koop te ontbinden, wat betekent dat u de auto teruggeeft en uw geld terugkrijgt. Dit is vaak een laatste redmiddel, indien herstel, aflevering van het ontbrekende of vervanging niet mogelijk is.
Ontstaan van problemen
Mocht er onverwacht een probleem ontstaan met het voertuig, dan is het van belang dat u de koopovereenkomst goed doorneemt. In de koopovereenkomst kunnen namelijk bepalingen zijn opgenomen over de garanties en de technische staat van het voertuig. In sommige gevallen is er ook een keuringsrapport opgesteld. Hieruit zou u ook al oudere problemen kunnen constateren.
Het is van belang dat u zo spoedig mogelijk contact opneemt met het autobedrijf waar u het voertuig heeft gekocht, bij voorkeur schriftelijk zodat u bewijs heeft van de datum waarop u de klachten heeft gemeld. Het kan voorkomen dat -ondanks uw e-mail- het autobedrijf niet wilt meewerken aan een oplossing dan zijn er een aantal stappen die u kunt nemen.
Herroepingsrecht
Indien u de auto online bij een garagebedrijf heeft gekocht of de aankoop op afstand bij een garagebedrijf heeft gedaan dan kunt u in beginsel binnen de wettelijke termijn van 14 dagen zonder opgave van reden uw aankoop herroepen.[1] Heeft u de auto op locatie gekocht dan kunt u geen gebruik maken van het herroepingsrecht, tenzij anders is overeengekomen.
Garantie
Als u bij de koop van de auto garantie heeft afgesproken, dan kunt u deze inroepen. Het autobedrijf is dan verplicht om de kosten van de reparaties te dekken of het voertuig te vervangen, dit is afhankelijk van wat er in de garantievoorwaarden staat opgenomen. Garantie is daarbij een extra contractuele garantie en is niet hetzelfde als de conformiteit, zoals hiervoor beschreven.
Ingebrekestelling
Komt u er met het autobedrijf niet uit dan is het mogelijk om het garagebedrijf in gebreke te stellen. Dit kunt u doen aan de hand van een brief waarin u aangeeft dat het garagebedrijf zijn verplichtingen niet is nagekomen, wat de gebreken aan het voertuig zijn en dat zij nog een laatste termijn krijgen om het probleem op te lossen.[2] Indien het garagebedrijf deze termijn laat verstrijken, verkeert het autobedrijf in verzuim.
Procedure
Zodra het garagebedrijf in verzuim is, kunt u een dagvaarding opstellen of laten opstellen. Hierin dient vermeld te worden dat het garagebedrijf in verzuim is en bijvoorbeeld heeft nagelaten om de gebreken aan het voertuig te herstellen. Ook kunt u per brief de koopovereenkomst ontbinden. Indien uw schade of herstelkosten minder dan € 25.000 bedragen, kunt u zelf een procedure starten bij de kantonrechter, maar ook hierbij kunt u bijgestaan worden door een advocaat, hetgeen wij ook adviseren. Heeft u hogere kosten gemaakt, of kost het meer dan € 25.000 om de auto te laten herstellen, dan dient er een procedure bij de rechtbank aanhangig gemaakt te worden, hierbij is bijstand van een advocaat verplicht.
Wij helpen u graag
Wij begrijpen dat het lastig kan zijn om een ingebrekestelling op te stellen of de volledige procedure te starten/doorlopen bij de kantonrechter/rechtbank. Graag helpen wij u hierbij. Indien u rechtsbijstand wenst te ontvangen met betrekking de ingebrekestelling, een procedure of een vrijblijvend gesprek wenst in te plannen, neem dan gerust contact ons op via het e-mailadres: info@lamerstielemans.nl of op het telefoonnummer 040-2180515. Wij helpen u graag.
[1] Artikel 6:230o Burgerlijk Wetboek.
[2] Artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek.