Heeft u een geschil met de overheid? Bijvoorbeeld over een afgewezen vergunning, een onjuist belastingaanslag of een afgewezen urgentieaanvraag? Dan kunt u in veel gevallen een bezwaarschriftprocedure starten bij het bestuursorgaan die het besluit heeft genomen. In dit artikel leggen wij uit wat daarbij komt kijken, welke soorten procedures er zijn en welke rol een advocaat daarbij speelt.
Tegen welke besluiten kunt u bezwaar maken?
Verschillende bestuursorganen – zoals de organen van een gemeente/waterschap, ministers, of een ander centraal bestuursorgaan – nemen besluiten die directe gevolgen kunnen hebben voor burgers en/of ondernemers. Denk aan besluiten over vergunningen, uitkeringen, belastingen of subsidies. Wanneer u het niet eens bent met het besluit, kunt u in veel gevallen een bezwaarschrift indienen. U moet daarvoor wel belanghebbende zijn: iemand wiens belang rechtstreeks wordt geraakt door het besluit.
Vereisten aan het bezwaar
U dient belanghebbende te zijn alvorens u een bezwaar kan indienen tegen een besluit van een bestuursorgaan. Indien u een besluit heeft ontvangen wat direct aan u is gericht, wordt u aangemerkt als belanghebbende. Daarnaast moet het gaan om een besluit; hieronder wordt verstaan een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Daarnaast dient het bezwaarschrift uw naam, adres en datum waarop u het bezwaar zend te bevatten. Ook is het van belang dat het bezwaar gronden bevat, dit zijn de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit van het bestuursorgaan. Tot slot dient uw bezwaar ondertekend te zijn.
Het opstellen en indienen van een bezwaarschrift kunt u zonder advocaat doen, maar wij kunnen ons voorstellen dat het in sommige gevallen moeilijk is te weten wat er precies in moet staan. Wij kunnen u helpen bij het opstellen, alsmede het indienen van een bezwaarschrift.
Hoe verloopt de bezwaarprocedure?
Nadat u het bezwaarschrift heeft ingediend, start de bezwaarprocedure. In de regel geldt de volgende termijn:
- Het bestuursorgaan moet binnen zes weken beslissen.
- Als er een adviescommissie wordt ingeschakeld, dan geldt een termijn van twaalf weken.
- Deze termijnen kunnen worden verlengd met maximaal zes weken en in sommige gevallen – met instemming van beide partijen – nogmaals.
U ontvangt uiteindelijk een beslissing op bezwaar. Bent u het met deze beslissing ook niet eens? Dan kunt u doorgaans beroep instellen bij de bestuursrechter.
Gefinancierde rechtsbijstand
Als uw inkomen onder een bepaalde grens is, komt u mogelijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand, dit wordt ook wel een toevoeging genoemd. De inkomensgrenzen (peildatum 2025) zijn te vinden op de website van de Raad voor Rechtsbijstand. In dat geval betaalt u vaak alleen een eigen bijdrage (en soms griffierecht). De overheid vergoedt dan het honorarium van de advocaat.
Bij Lamers Tielemans is het in veel gevallen mogelijk om op basis van een toevoeging te procederen. Een toevoeging wordt dan door ons kantoor aangevraagd.
Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een bezwaarschrift? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn te bereiken op het nummer 040-218 05 15 of via mail: info@lamerstielemans.nl. Wij helpen u graag.