Dit is een onafhankelijke overheidsinstantie die helpt om huurconflicten op een laagdrempelige manier op te lossen, zonder dat u direct naar de rechter hoeft te stappen.
Wat doet de Huurcommissie?
De Huurcommissie behandelt geschillen tussen huurders en verhuurders over onderwerpen zoals:
- de hoogte van de huurprijs (aanvang, verhoging of verlaging);
- onderhouds- en/of gebrekenkwesties;
- renovatie of woningverbetering;
- servicekosten en nutsvoorzieningen.
De commissie onderzoekt de zaak en doet vervolgens een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich daaraan houden, tenzij één van hen de zaak alsnog aan de kantonrechter voorlegt.
Wie kan naar de Huurcommissie?
De Huurcommissie is er in beginsel voor huurders en verhuurders van sociale- en middenhuurwoningen, maar in sommige gevallen ook voor de vrije sector.
U kunt bijvoorbeeld een procedure starten:
- om binnen zes maanden na aanvang van het huurcontract de redelijkheid van de huurprijs te laten toetsen;
- om een huurverhoging (bijvoorbeeld na woningverbetering) te laten beoordelen;
- of wanneer in de huurovereenkomst is afgesproken dat geschillen aan de Huurcommissie mogen worden voorgelegd.
Hoe verloopt de procedure?
Een procedure begint met het indienen van een digitaal formulier.
Zodra een verzoek is ontvangen, worden beide partijen geïnformeerd. De Huurcommissie kan vervolgens een onderzoek uitvoeren, eventueel ook in de woning zelf. Na het onderzoek volgt de uitspraak. Let op, een zaak kan niet bij de Huurcommissie worden ingediend als deze al aan de (kanton)rechter is voorgelegd.
Wanneer gaat u naar de kantonrechter?
Bent u het niet eens met de uitspraak van de Huurcommissie? Of kunt u niet naar de Huurcommissie, omdat zij niet bevoegd zijn? Dan kunt u de zaak alsnog aan de kantonrechter voorleggen.
Huurverlaging bij gebreken
Voor huurders van sociale en midden huurwoningen kan de Huurcommissie de huurprijs tijdelijk verlagen bij gebreken aan de woning. De commissie onderscheidt drie categorieën van gebreken:
- Categorie A: zeer ernstige gebreken (bijvoorbeeld problemen in constructies of gevaarlijke en/of ongezonde situatie voor de huurder);
- Categorie B: ernstige gebreken;
- Categorie C: overige ernstige gebreken die het woongenot aantasten.
Afhankelijk van de ernst kan de huurprijs tijdelijk tot wel 20% worden verlaagd.
Belangrijk is wel dat de verhuurder eerst in de gelegenheid wordt gesteld om de gebreken te verhelpen. De huurder moet dit schriftelijk melden en de verhuurder ten minste zes weken de tijd geven om het probleem te herstellen. Blijft actie uit, of geeft de verhuurder aan de gebreken niet te zullen verhelpen, dan kan de Huurcommissie worden ingeschakeld.
Advies in plaats van een uitspraak
In sommige gevallen, vooral bij huur in de vrije sector, kan de Huurcommissie ook een advies uitbrengen. Dit advies is niet bindend, maar kan partijen helpen om alsnog samen tot een oplossing te komen.
Gemeente mag verhuurder een boete opleggen
Vanaf 1 januari 2024 kunnen huurders met klachten over de verhuurder soms ook terecht bij hun gemeente. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kan de gemeente zelfs een boete opleggen. Toch blijft de Huurcommissie ook na deze datum een belangrijk organisatie voor huurgeschillen.
Hoewel de Huurcommissie bedoeld is als laagdrempelig alternatief voor de rechter, komt er vaak nog steeds het nodige bij kijken: het verzamelen van bewijs, het onderbouwen van gebreken of het toetsen van de redelijkheid van de huurprijs.
Wij kunnen u adviseren en begeleiden bij een procedure bij de Huurcommissie of de kantonrechter. Heeft u nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met Lamers Tielemans Advocaten. Stuur hiervoor een e-mail naar info@lamerstielemans.nl of bel met 040 – 21 80 515. Wij helpen u graag.