Het Coronavirus (COVID-19). Het is inmiddels duidelijk dat het Coronavirus een invloed zal hebben op de wereldwijde, de Europese en de Nederlandse economie. Iedereen zal in zekere mate te maken krijgen met de gevolgen van het Coronavirus. Het is dus van belang dat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten. In dit artikel zullen wij enkele rechten en plichten bespreken.
Werkgevers & werknemers
Veilige werkplek
Zorg als werkgever op de eerste plaats voor een veilige werkplek voor uw werknemers. Tref maatregelen die nodig zijn zodat uw personeel veilig kan werken en volg de richtlijnen van de overheid op.
Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud
Update: Het is niet langer mogelijk om werktijdverkorting aan te vragen. Een eenmaal verleende vergunning voor werktijdverkorting blijft echter van kracht. In plaats van de regeling voor werktijdverkorting komt de overheid met de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. Hoe de volledige uitvoering van deze regeling vorm wordt gegeven, is op dit moment nog niet bekend. Wel is duidelijk dat werkgevers, onder voorwaarden, aanspraak kunnen maken op een substantiële tegemoetkoming in de loonkosten en hiervoor een voorschot van het UWV ontvangen.
Pensioenpremie & belastingen
Kunt u als werkgever tijdelijk de pensioenmaatschappij of de belastingdienst niet betalen? Het is dan van belang dat u dit zo snel mogelijk meldt. Indien u niet tijdig uw betalingsonmacht meldt, dan kunnen de gevolgen voor uw onderneming aanzienlijk zijn.
Verder is een pakket aan steunmaatregelen aangekondigd, waaronder de mogelijkheid voor uitstel. Voor meer informatie kunt u de website van Rijksoverheid raadplegen.
Werknemers
Bent u ziek, ongeacht of dit te maken heeft met het Coronavirus? Meld dit zo snel mogelijk bij uw werkgever. Ondanks alle maatregelen en adviezen van de overheid is het van belang om steeds tijdig met uw werkgever te communiceren over het werk. Wilt u graag thuis werken? Overleg dan met uw werkgever wat de mogelijkheden zijn. Het kan per dienstverband en per branche nogal wisselen wat de mogelijkheden zijn.
Vragen
Wilt u als werkgever of werknemer meer informatie over uw rechten en plichten, neem dan contact op met mr. Tamara Jansen via 040 21 80 515 of tamara@lamerstielemans.nl.
Ondernemers
Kredietverruiming
Komt uw onderneming als gevolg van het Coronavirus in de financiële problemen? Het is dan onder voorwaarden mogelijk om bij uw bank of financierder een overbruggingskrediet of een ophoging van het Rekening Courantkrediet aan te vragen. Om u hierbij te ondersteunen streeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ernaar om per eind maart 2020 de BMKB te verruimen.
Er komt een nieuwe tijdelijke regeling (tot april 2021) waarmee de Staat een hoger garantieaandeel aanbiedt in de BMKB. Daarmee staat de staat garant voor een hoger aandeel van de lening. Hierdoor wordt het voor ondernemers gemakkelijker om hun krediet te verruimen. Verder zullen ook een aantal overige voorwaarden in de BMKB worden versoepeld.
ZZP’er
Kunt u als ZZP’er geen financiële hulp (meer) krijgen bij uw bank of financierder? U kunt dan in aanmerking komen voor een periodieke uitkering en/of bedrijfskapitaal van de gemeente. Dit kan op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Hiervoor moet u echter wel voldoen aan de voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat uw onderneming levensvatbaar is.
Maatregelen van de overheid
Wordt uw bedrijf geraakt door maatregelen van de overheid? Het is mogelijk om deze maatregelen (juridisch) aan te vechten. Blijkt dat de maatregel onrechtmatig was, dan kunt u aanspraak maken op schadevergoeding. Zelfs als de maatregel rechtmatig blijkt te zijn, dan kun u in sommige gevallen aanspraak maken op nadeelcompensatie.
Geschil met klant of leverancier
Hebt u een overeenkomst en komt een klant of leverancier deze niet na? Het is dan van belang dat u de andere partij laat weten dat u dit niet aanvaardt. Vaak moet u de andere partij in gebreke stellen. Dit doet u door schriftelijk te laten weten dat de andere partij niet aan zijn of haar verplichtingen voldoet en te eisen dat dit alsnog binnen een redelijke termijn gebeurt. Wat een redelijke termijn is hangt van de omstandigheden van het geval af.
Vragen
Wilt u als werkgever of werknemer meer informatie over uw rechten en plichten, neem dan contact op met mr. Dirk Lamers via 040 21 80 515 of dirk@lamerstielemans.nl.
Consument
Sportschool gesloten
Hebt u een abonnement bij een sportschool en is deze tijdelijk gesloten? In principe hebt u dan recht op compensatie door restitutie van (een gedeelte van) uw abonnementskosten. Biedt uw sportschool de mogelijkheid aan om lessen digitaal te volgen? Hiermee hoeft u geen genoegen te nemen. Evenmin hoeft u akkoord te gaan met compensatie door middel van een voucher of bon. U hebt in principe recht op terugbetaling van (een gedeelte van) uw abonnementskosten.
Evenement afgelast
Gaat uw concert of evenement niet door? U hebt dan in principe recht op teruggave van uw geld. Het is mogelijk dat de organisatie een beroep doet op overmacht. In veel gevallen hebt u dan alsnog recht op teruggave van uw geld. Door een succesvol beroep op overmacht is het echter vaak niet mogelijk om aanvullende kosten bij de organisatie te claimen (denk aan reis- of verblijfkosten buiten de organisatie om).
Annuleren reis
Hebt u een reis geboekt, maar wordt deze door de reisaanbieder geannuleerd? U hebt dan recht op uw geld terug. Mogelijk kan de reisaanbieder een beroep doen op overmacht. In dat geval hebt u alsnog recht op uw geld terug. Bij een succesvol beroep op overmacht, wordt het echter lastig om aanvullende kosten te claimen (zoals: kosten voor inentingen of visa).
Wilt u zelf uw reis annuleren? Onder omstandigheden mag dit kosteloos. Voor kosteloos annuleren moet bijvoorbeeld sprake zijn van ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheden’ (overmacht) die grote gevolgen hebben voor uw reis of het vervoer daarheen.
Geen of te late levering product
Hebt u een product besteld en laat de leverancier weten de bestelling niet of niet tijdig af te kunnen leveren? Dan hebt u verschillende rechten. Wat deze precies zijn en hoe u deze het beste uit kunt oefenen hangt af van de omstandigheden van uw geval.
Hebt u een termijn voor de levering afgesproken en ontvangt u de bestelling niet binnen deze termijn? Of hebt u geen termijn afgesproken, maar uw bestelling wordt niet binnen 30 dagen geleverd? U kunt de verkoper dan in gebreke stellen. U stelt de verkoper dan een redelijke termijn waarbinnen deze alsnog mag leveren. Wat een redelijke termijn is hangt van de omstandigheden van het geval af. Het beste is om de ingebrekestelling te versturen op dezelfde manier als waarop de verkoper met u communiceert (bijvoorbeeld per e-mail of per brief).
Wordt uw bestelling na de ingebrekestelling niet binnen de redelijke termijn geleverd? Dan hebt u recht om de overeenkomst te ontbinden. Laat aan de verkoper weten dat u de overeenkomst ontbindt, dat u geen levering meer wenst en uw geld terug wilt. Vaak hebt u recht op terugbetaling van uw geld binnen veertien dagen.
Vragen
Wilt u als consument meer informatie over uw rechten en plichten, neem dan contact op met mr. Jasper Hovener via 040 21 80 515 of jasper@lamerstielemans.nl.
Andere vragen
Wordt uw vraag niet in dit artikel behandeld? Uiteraard is ons kantoor bereid om u bij te staan of uw vragen te beantwoorden. Neem hiervoor contact met ons op via 040 21 80 515 of info@lamerstielemans.nl.