Werkgevers kunnen in sommige situaties een compensatie aanvragen voor een betaalde transitievergoeding. Dit kan bijvoorbeeld als zij een werknemer ontslaan die meer dan 2 jaar ziek is of als een klein bedrijf stopt doordat de eigenaar met pensioen gaat of komt te overlijden.
Wat is een transitievergoeding?
Een transitievergoeding is een financiële vergoeding voor de werkgever werkgever die hij/zij in beginsel krijgt als de werkgever het initiatief neemt om het dienstverband niet voort te zetten of te beëindigen. Deze vergoeding is zowel van toepassing voor vaste als voor tijdelijke werknemers. Ook als er een beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden wordt afgesproken, middels een vaststellingsovereenkomst, dan is het gebruikelijk dat er ook een financiële vergoeding wordt geboden door de werkgever. De transitievergoeding is bedoeld om werknemers te helpen bij hun overgang naar een andere baan.
De hoogte van de transitievergoeding hangt af van het maandsalaris (in het maandsalaris wordt daarbij ook rekening gehouden met eventuele emolumenten zoals de vakantietoeslag) en de duur van het dienstverband. De wettelijke transitievergoeding komt vaak neer op 1/3 maandsalaris per vol dienstjaar. In de praktijk is de hoogte van de financiële vergoeding veelal onderhandelbaar wanneer het dienstverband wordt beëindigd via een vaststellingsovereenkomst. Let op: er zijn ook uitzonderingen die maken dat er geen recht is op de transitievergoeding. Het is dan ook van belang dat men zich hierover adequaat laat adviseren.
Regeling compensatie transitievergoeding
Een werkgever is in beginsel gehouden om het salaris door te betalen aan een zieke werknemer. Als de werknemer meer dan 2 jaar ziek is, stopt vaak de loondoorbetalingsverplichting. Ook kan de werkgever dan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Als dit verzoek wordt toegekend, heeft de zieke werknemer in beginsel recht op een transitievergoeding.
Mede omdat het dienstverband niet altijd werd beëindigd na 2 jaar ziekte, is de Regeling compensatie transitievergoeding voor werkgevers in het leven geroepen. Met deze regeling krijgen werkgevers in beginsel de kosten van de wettelijke transitievergoeding vergoed, mits zij kunnen aantonen dat ze aan de voorwaarden voldoen. De voorwaarden daarbij zijn (globaal): i. de arbeidsovereenkomst is beëindigd omdat de werknemer meer dan 2 jaar ziek is, ii. de werknemer is nog steeds ziek bij het einde van de arbeidsovereenkomst, iii. de transitievergoeding berekend met het bruto-inkomen van de werknemer en uitbetaald als brutobedrag. De werknemer en de Belastingdienst hebben allebei hun deel gekregen. Het verzoek tot compensatie moet voorts binnen 6 maanden na de betaling worden ingediend.
Ontwikkelingen
Op woensdag 19 februari 2025 is het wetsvoorstel Beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers in internetconsultatie gegaan. Dit wetsvoorstel beoogd om de compensatie van de transitievergoeding na 2 jaar ziekte vanaf 1 juli 2026 enkel nog toe te kennen aan kleine werkgevers (minder dan 25 werknemers). Werkgevers met 25 of meer werknemers krijgen dan geen compensatie meer. Het voorstel is ingegeven vanuit bezuinigingsmaatregelen.
Als het voorstel uiteindelijk wordt aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer, kan de regeling dus komen te vervallen voor grotere ondernemingen. Dit kan forse financiële consequenties voor werkgevers hebben.
Relevantie voor de praktijk
Uit het voorgaande kan worden opgemaakt dat er soms recht bestaat op een compensatie van de betaalde transitievergoeding bij langdurig zieke werknemers. Daarbij moet er rekening mee worden gehouden dat er aan diverse voorwaarden dient te worden voldaan, waaronder dat de compensatie tijdig, binnen 6 maanden na betaling, moet worden aangevraagd. Daarnaast worden de mogelijkheden tot compensatie in de toekomst mogelijk beperkt.
Heeft u nog vragen over dit artikel? Of wenst u meer informatie over de compensatieregeling? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met de advocaten van Lamers Tielemans Advocaten. Stuur hiervoor een e-mail naar info@lamerstielemans.nl of bel met 040 – 21 80 515. Wij helpen u graag.