Dat reizigers bij vertraging of uitval van treinreizen eenvoudig een vergoeding kunnen verkrijgen, is bij vrijwel iedereen bekend. Dat deze mogelijkheid tevens bestaat bij vertraging of annulering van vluchten is helaas niet bij iedereen bekend.
Aangezien het probleem van vertraagde of uitgevallen vluchten vaak een probleem is dat buiten de landsgrenzen reikt, veel vliegtuigmaatschappijen komen immers uit verschillende landen, is er hiervoor op Europees niveau een voor elk land verplichte regeling opgesteld. Verordening 261/2004 die hierover gaat heeft tot doel om voor meer duidelijkheid te zorgen bij passagiers. De hierboven genoemde verordening bepaalt dat passagiers in het geval van vervoersweigering, annulering of vertraging recht kunnen hebben op compensatie. Hierbij wordt onder meer terugbetaling van het vliegticket of boeking van een vervangende vlucht als mogelijkheid genoemd. Bij vertragingen langer dan 3 uur ontstaat daarnaast zelfs het recht op schadevergoedingen variërend van € 250,00 tot € 600,00. Dit zelfs indien het ticket aanzienlijk minder heeft gekost.
Tevens kan er voor de luchtvaartmaatschappij een verplichting ontstaan om zorg te dragen voor voedsel en onderdak voor gestrande passagiers. De luchtvaartmaatschappij hoeft geen vergoeding te betalen voor geannuleerde vluchten als zij erin geslaagd is om passagiers twee weken van te voren in te lichten of indien zij een vervangende vlucht heeft geregeld. Tot slot wordt als laatste uitzonderingsgrond genoemd dat de vertraging het gevolg moet zijn van buitengewone omstandigheden. In eerdere rechterlijk uitspraken is bepaald dat dit omstandigheden zijn die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden.
Mocht u naar aanleiding van bovenstaande het vermoeden hebben dat u aanspraak kunt maken op een vergoeding, neem dan contact op met een juridisch hulpverlener. Uit de praktijk is immers gebleken dat luchtvaartmaatschappijen er alles aan doen om onder de verplichte vergoedingen uit te komen of dat ze gestrande reizigers af proberen te schepen met aanzienlijk lagere bedragen dan waar zij recht op hebben.
U kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met een advocaat van Lamers Tielemans Advocaten voor meer informatie, zodat u weet waar u aan toe bent. E-mail hiervoor naar max@lamerstielemans.nl of bel met 0499 – 748 000.